خسارت غیرقابل جبران آموزش غیرحضوری / فضای مجازی سرشار از اشکال است
جارستان:در دو سال تحصیلی گذشته و با قرار گرفتن در شرایط کرونایی، “آموزش” به دانش آموزان تنها به شکل غیرحضوری آسیب های بسیاری را در پی داشته است که باید راه و چاره ای اساسی اندیشیده شود. با توجه به اینکه در دو سال تحصیلی گذشته، شکل آموزش در یک دوره تحصیلی و ارزشیابی پایان
جارستان:در دو سال تحصیلی گذشته و با قرار گرفتن در شرایط کرونایی، “آموزش” به دانش آموزان تنها به شکل غیرحضوری آسیب های بسیاری را در پی داشته است که باید راه و چاره ای اساسی اندیشیده شود.
با توجه به اینکه در دو سال تحصیلی گذشته، شکل آموزش در یک دوره تحصیلی و ارزشیابی پایان سال پس از برگزاری کلاس های غیرحضوری دارای آسیب های علمی و حتی سوء استفاده های بسیاری از جانب برخی دانش آموزان در ارزشیابی های پایان دوره بود، تلاش شده تا در این گزارش خسارت های آموزش در کلاس های غیرحضوری از زبان دست اندرکران و والدین بررسی شود.
یعثوب دهسرایی، رئیس شورای مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه دو سال سخت تحصیلی را در دوران “آنفلوانزا” و پس از آن شیوع ویروس “کووید۱۹” سپری کردیم، حال به سومین سال تحصیلی در شرایط کرونایی نزدیک شده ایم.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته، روش های متفاوتی برای آموزش غیرحضوری در سراسر جهان و پیرو آن در کشورمان اجرایی شد، ادامه داد: از شبکه های مجازی غیرمجاز تا راه اندازی شبکه شاد، آزمون و خطاهای بسیاری را برای دبیران، دانش آموزان و والدین داشت که آسیب های آن غیرقابل توصیف است.
وی با تأکید بر اینکه نباید خود را با تعریف و تمجیدهای کاذبی چون “آموزش در فضای مجازی ایده آل است” و یا “به اهداف آموزشی خود با بهره مندی از فضای مجازی رسیده ایم” قانع کنیم، افزود: برگزاری آزمون ها با تخلفات گسترده و بی مسئولیتی بسیاری از سوی دانش آموزان و به خصوص والدین برگزار شد که ابزار بازدارنده ای برای آن وجود ندارد.
استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان سرشار از اشکال است
دهسرایی، با اشاره به اینکه هنوز در کشور ما قانونی مدون که بازدارنده برای فضای مجازی باشد، تعریف نشده است، خاطرنشان کرد: ما در شرایطی “آموزش” آینده سازان این مرز و بوم را به این فضا منتقل کرده ایم که خود سرشار از اشکال است.
وی در بخش دیگر سخنان خود به نواقص موجود در اتصالات اینترنتی کشور اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از دانش آموزان با بهانه قرار دادن قطعی های اینترنت و یا عدم دسترسی مناطق زندگی خود به این شبکه، در کلاس های آنلاین حاضر نمی شدند و حتی از حضور در امتحان سرباز می زدند که خود جای بحث فراوان است.
بسیاری از والدین خواستار بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل ها هستند
رئیس شورای مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی آستارا با تأکید بر اینکه از سویی دیگر، فعالیت آموزشی دبیران در فضای مجازی با کاستی های بسیاری همراه بوده و بسیاری از والدین خواستار بازگشایی کلاس های درس با رعایت پروتکل هاتی بهداشتی هستند، تصریح کرد: عدم دسترسی دبیران و دانش آموزان به گوشی های تلفن همراه هوشمند، از دیگر معضلاتی بود که بار سنگین مالی را برای طرفین در این شرایط سخت اقتصادی کشور تحمیل کرد و هستند افرادی که از این تکنولوژی بی بهره اند.
وی با تأکید بر الزام ایجاد بسترهای لازم جهت حضور دانش آموزانی که خود و والدین آنها مشتاق به برگزاری کلاس های حضوری هستند، یادآور شد: زمان بسیار زیادی برای تصمیم گیری در این خصوص نداریم و با توجه به اینکه ما اجتماعات بسیاری مانند برگزاری محافل معنوی، عروسی، عزا، انتخابات و حتی عزادارای ها در مناسبت های مختلف را داشته ایم، برگزاری کلاس ها در شرایط بسیار کنترل شده با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می تواند دغدغه علاقمندان به تحصیل را تا حدودی کاهش دهد.
استمرار بهره مندی از فضای مجازی در پساکرونا
امامقلی ده گردی، دبیر باسابقه ریاضی مدارس غیردولتی شهرستان آستارا در این خصوص، گفت: اگر حضوری و غیرحضوری دارای امتیاز باشد، بیشترین امتیاز به حضوری و حداقل ترین امتیاز به غیرحضوری تعلق می گیرد.
وی با بیان اینکه از دلایل مهم بودن کلاس های حضوری به اجتماعی بار آمدن دانش آموزان، برخورد با هم سن ها و دبیران و تردد در محیط عمومی، می توان اشاره کرد، یادآور شد: در فضای مجازی این امتیاز سلب می شود.
وی اضافه کرد: همچنین در کلاس های حضوری دانش آموزان رودررو با معلم قرار می گیرند و از همه مهمتر نحوه سوال و جواب و گوش دادن و پاسخگویی را تمرین می کند.
ده گردی، در پایان تنها امتیاز کلاس های مجازی را در این دانست که مطالب به صورت صوت و تصویر در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد، افزود: این مورد باعث می شود دانش آموزان بتوانند به دفعات از آن بهره مند شوند و بهتر است که دست اندرکاران وزارت آموزش و پرورش در پساکرونا، برنامه ریزی برای بهره مندی از این امتیاز ویژه فضای مجازی را داشته باشیم.
تعلیم و تعلم هر دو از وظایف آموزش و پرورش آست
جمشید مهدوی، ولی دو دانش آموز مقاطع ابتدایی و متوسطه در این خصوص، تصریح کرد: بطور یقیین آموزش غیرحضوری مفید است و برخی فعالیت های فضای مجازی باید مکمل آموزش های دوران تحصیل دانش آموزان باشد.
وی با تأکید بر اینکه حضور فیزیکی فرزندان ما در کلاس ها، تبادل افکار است، توضیح داد: دانش آموزان در گفت و گو و مباحثه ها، فرآیند آموزشی را طی می کنند.
مهدوی با بیان اینکه آموزش غیرحضوری برای گذر از اپیدمی ویروس کووید ۱۹، مفید بود، ولی در شرایط عادی به طور یقیین آموزش حضوری بهتر است، توضیح داد: ما در سال گذشته شاهد افت تحصیلی فرزندان خود بودیم و در فضای مجازی، اتکا به سواد واقعی دانش آموزان را عملا نداشتیم.
وی رسالت آموزش و پرورش را تعلیم و تعلم در کنار هم دانست و گفت: در مباحث پرورشی و نظم یابی، چگونه می توان مسایل مرتبط را به شکل غیرحضوری و از طریق فضای مجازی آموزش داد؟!
وی اضافه کرد: مهمترین مشکل غیرحضوری، ارزشیابی ها نیز واقعی نبود و باید آموزش به شکل حضوری بازگردد و اگر امکان بازگشت حضوری کلاس ها نیست، حداقل آزمون ها به شکل حضوری باشد.
در کلاس های غیرحضوری شور و نشاط تحصیلی سلب شده است
عباس زمانداری، والدینی دیگر، با بیان اینکه موضوع حضوری و یا غیرحضوری از چند بعد قابل بررسی است، خاطرنشان کرد: در کلاس های حضوری، شور و نشاط بوجود می آید که متأسفانه این مهم در دو سال گذشته از دانش آموزان ما سلب شده است.
وی با بیان اینکه مراوده اجتماعی افراد به شدت کاهش یافته است، افزود: ترس خانواده ها مزید بر علت است که سبب شده برخی از خانواده ها برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه در شرایط کرونایی مقاومت می کنند.
زمانداری، با اشاره به اینکه ترس از بیماری فرزندان، حتی در میان والدینی که موافق به برگزاری کلاس های حضوری هستند، غیر قابل کتمان است، گفت: باید رعایت صحیح و مسئولانه پروتکل ها به فرزندان آموزش داده شود و به شکل مداوم این موارد کنترل شود.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰